
Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

118

”Adepţii Separatismului” au avut un volum echilibrat de mediatizare de 15,3% şi, respectiv,
14,1%. ”Uniunea Europeană” a avut o pondere de 8.9% de reflectare în cadrul buletinelor de
ştiri difuzate în perioada de raport, iar ”Statele Unite ale Americii” – 9,3%.

În relatarea subiectelor în cadrul buletinelor informative şi al emisiunilor informativ-
analitice transmise din Federaţia Rusă se utilizează etichetări pentru a discredita şi a prezenta
într-o conotaţie negativă una dintre părţile conflictului (Guvernul Ucrainei), manipulează prin
text şi imagini, dezinformează opinia publică cu privire la evenimentele din Ucraina prin
tertipuri de montaj şi de comentariu în scopul susţinerii informaţionale a forţelor separatiste,
promovează şi intensifică zvonuri neconfirmate, face uz de cuvinte defăimătoare şi
ofensatoare la adresa forţelor armate ucrainene, propagă ura faţă de valorile europene şi
euroatlantice, promovează şi intensifică zvonuri neconfirmate.

Astfel, în cadrul dezbaterilor pe marginea raportului, membrii CCA au menţionat că
radiodifuzorii poartă  responsabilitate editorială pentru alcătuirea serviciilor de programe
destinate recepţionării de către public, iar posturile TV care au comis derogări de la
prevederile Codului audiovizualului la comunicarea audiovizuală cu conţinut informativ-
analitic au fost sancţionate. Aşadar, posturilor ”Prime”, „TV 7” şi „RTR Moldova” le-a fost
aplicată amendă maximă, iar „Ren Moldova” – suspendarea publicităţii pentru 72 de ore.

4. În cadrul şedinţei publice din 4 martie 2015, prin Decizia nr. 4/19 (pct. 1), Consiliul
Coordonator al Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice a emisiunilor
informativ-analitice, cu excepţia emisiunilor autohtone, ale posturilor de televiziune „Prime”,
„TV 7”, „RTR Moldova”, „Ren Moldova” şi „Rossia 24” la capitolul respectării legislaţiei
audiovizuale naţionale a Republicii Moldova, pe parcursul a 7 zile fiecare.

Rezultatele monitorizărilor efectuate au atestat că majoritatea subiectelor difuzate de
aceste posturi de televiziune au fost consacrate conflictului ucrainean şi au fost realizate într-o
tonalitate moderat agresivă. Subiectele difuzate de acestea s-au axat, în general, pe denigrarea
autorităţilor ucrainene, acreditarea ideii că Uniunea Europeană şi SUA sînt interesate în
escaladarea conflictului, iar Rusia este prezentată ca unica parte promotoare a păcii. O
deosebită intensitate şi agresivitate, dar şi o durată mai mare, aceste mesaje le au în emisiunile
informativ-analitice de format documentar. Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi
continuu un discurs care incită la ură (art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la
libertatea de exprimare). În reportajele difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se
construieşte imaginea de duşman, agresor, criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de
omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate
că au scopuri paşnice.

COMBATEREA DISCURSULUI DE URĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Vicol Dragoş,
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport, Chişinău, Republica Moldova

Abstract. By means of messages consistently and continuously is promoted hate speech, which incites the spirits
and worsens the climate of understand and interethnic harmony (Law no 64 from 23.04.2010
regarding the freedom of expression). In broadcasted reports the image of the enemy, aggression,
killer, warrior, responsible for disasters and killing the peaceful people is formed and the violence



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

119

and military actions are presented as being peaceful. The manipulation of public opinion is done not
only in news bulletins, but also in different programmes.

Keywords: hate speech, interethnic harmony, manipulation of public opinion, news bulletin, labeling, discredity,
disinformation, European values.

Scopul lucrării vizează atenţionarea, sensibilizarea opiniei publice şi a mediului
universitar şi academic privind combaterea discursului de ură în Republica Moldova.  În
speţă, este investigat şi elucidat aspectul acestui flagel în cadrul serviciilor de programe
audiovizuale.

Metodele aplicate ţin de analiza comparatistă, hermeneutică şi disociativă, aplicată
cercetării temei în discuţie. S-au operat multiple tehnici şi metode empirice şi paradigmatice
de instrumentare a fenomenului discursului de ură în ţara noastră, oferindu-se tacit şi unele
sugestii, propuneri şi doleanţe de asanare a mediului audiovizual la acest capitol deosebit de
sensibil pentru societatea noastră aflată în tranziţie.

În cadrul şedinţelor publice, membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului au
constatat frecvent că prin difuzarea buletinelor informative şi a emisiunilor informativ-
analitice transmise/retransmise din Federaţia Rusă de către posturile de televiziune „Prime”,
„TV 7”, „Ren Moldova”, „RTR Moldova” şi „Rossia 24” are loc intoxicarea spaţiului
mediatic public naţional. Astfel, manipularea opiniei publice se efectuează prin mesaje
propagandistice şi manipulatorii, prin modul de formulare şi comentare a evenimentelor, prin
difuzarea unor mesaje de ură şi dezbinare interetnică. Nu în ultimul rînd, posturile din
Federaţia Rusă, pentru a da greutate ştirilor, recurg la tertipuri de montaj, limbaj agresiv şi
etichetări.

1. Subiectele difuzate de postul de televiziune „Prime” s-au  axat,  în  general,  pe
denigrarea autorităţilor ucrainene, avînd ca reper nerespectarea armistiţiului de la Minsk, iar
Rusia este prezentată ca unica parte cointeresată de a respecta acest armistiţiu.

În materialele difuzate, autorităţile ucrainene sînt denigrate, prin aducerea unor serii de
acuzaţii:

· faptul că nu respectă armistiţiul de la Minsk şi că în unele zone continuă acţiunile
militare;

· că sînt responsabile de distrugerile din regiunile de est, de moartea localnicilor, de
lipsa asigurării acestor regiuni cu energie, alimente, medicamente, locuri de muncă etc.;

· sînt acuzate de indiferenţă faţă de necazurile şi tragediile localnicilor din est şi că
împiedică deplasarea ajutoarelor umanitare şi acordarea ajutorului militar;

· că tolerează şi stimulează criminalitatea şi susţin forţele radicale, extremiste de
dreapta;

· că au o armată incapabilă şi nepregătită, că sînt slabi, dar că au intenţii de război, că
sînt agresori şi că ar continua acţiuni de distrugere a populaţiei;

· că armata continuă să se înarmeze şi oricînd există pericolul de declanşare a unor noi
operaţiuni militare.

Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi continuu un discurs care incită la ură
(art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare).

De cealaltă parte, Rusia şi forţele separatiste ale autoproclamatelor regiuni sînt
prezentate în perspectivă pozitivă:

· sînt singurele interesate de pace şi respectarea armistiţiului;
· sînt preocupate de restabilirea vieţii paşnice în regiune şi poartă de grijă populaţiei, îi



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

120

ajută să-şi restabilească gospodăriile;
· aduc ajutoare umanitare;
· se ocupă de dezamorsarea minelor şi de păstrarea păcii;
· înarmarea şi pregătirile de luptă sînt justificate prin dreptul şi datoria de a-şi apăra

patria şi pămîntul;
· sînt prezentate în lumină pozitivă capacităţile lor militare.
În reportajele difuzate în perioada de raport, poporului ucrainean i se construieşte

imaginea de duşman, agresor, criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de omorul
oamenilor paşnici, justificînd violenţele şi acţiunile militare ale separatiştilor, în felul acesta
este diseminat discursul care incită la ură faţă de ucraineni (art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010
cu privire la libertatea de exprimare).

2. În perioada monitorizată, reflectarea subiectelor ce vizează situaţia din Ucraina se
caracterizează printr-un evident partizanat în favoarea forţelor separatiste. Postul de
televiziune rusesc ”НТВ”, retransmis de postul de televiziune „TV 7”, a reflectat conflictul
ucrainean practic doar dintr-o singură perspectivă.

În cadrul ştirilor s-a pus accent pe denigrarea autorităţilor ucrainene, avînd la bază
tematica ”armistiţiului de la Minsk”, astfel, punîndu-se în evidenţă, în mod agresiv, încălcarea
flagrantă a prevederilor armistiţiului de către conducerea de la Kiev.

Mesajele propagate în cadrul buletinului insistă asupra faptului că:
· Ucrainenii încalcă constant armistiţiul şi sînt gata să deschidă focul asupra cartierelor

cu oameni paşnici, iar forţele autoproclamatelor republici depun eforturi să menţină
armistiţiul şi pacea;

· Armata ucraineană continuă să atace, iar forţele autoproclamatelor republici
dezamorsează mine şi scot cadavre din aeroportul Doneţk;

· Judecătoriile şi procurorii ucraineni se opun eliberării prizonierilor, printre care sînt
şi oameni paşnici, iar ”ополченцы” sînt gata să facă schimb necondiţionat de prizonieri;

· Armata ucraineană se pregăteşte de război, în timp ce oficialii autoproclamatelor
republici îşi doresc respectarea Constituţiei şi restabilirea legalităţii.

Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi continuu un discurs care incită la ură
(art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare). În reportajele
difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se construieşte imaginea de duşman, agresor,
criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi
acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate că au scopuri paşnice.

3. Subiectele difuzate de postul de televiziune ”RTR Moldova” s-au  axat  pe
multiple acuzaţii aduse părţii ucrainene de nerespectare a angajamentelor conţinute în Acordul
convenit de la Minsk, semnat la 12 februarie 2015 între Kiev şi separatiştii proruşi, iar singura
parte cointeresată de a respecta acest armistiţiu este Rusia.

În buletinele de ştiri sînt propagate următoarele mesaje:
· Ucrainenii se înarmează şi se pregătesc de un nou război, numai reprezentanţii

autoproclamatelor republici depun eforturi pentru a menţine pacea;
· Soldaţii ucraineni şi armata ucraineană este responsabilă de distrugerile din zonele de

est şi de moartea oamenilor;
· Relatările despre potenţialul armatei ucrainene conţin comentarii ironice şi

dispreţuitoare, iar informaţiile despre militarii din regiunile separatiste şi din Crimeea conţin
calificative elogioase şi eroice;



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

121

· Kievul este acuzat de persecutarea minorităţilor naţionale, în special în Crimeea, iar
Federaţia Rusă este prezentată drept singurul promotor şi salvator al drepturilor omului;

· Declaraţiile izolate şi private cu caracter xenofob ale unor reprezentanţi ai curentelor
radicale sau ale unor persoane izolate sînt prezentate şi extrapolate asupra tuturor ucrainenilor
şi asupra poziţiei oficiale a Kievului, pe cînd Rusia este reprezentată frecvent prin discursuri
lungi şi ample luări de cuvînt ale preşedintelui Putin, ale ministrului de Externe şi ale altor
oficiali;

· Civilii, „populaţia paşnică” se teme de soldaţii ucraineni şi are toată încrederea şi
speranţa în forţele militare ale noilor republici populare;

· Cauza sărăciei şi a degradării economice este implicarea europenilor în afacerile
interne ale Ucrainei, iar poziţia Rusiei este prezentată drept singura salvare şi soluţie pentru
restabilirea economică;

· Mass-media din Ucraina şi Occident dezinformează, iar mass-media din Rusia
promovează adevărul şi vorbesc despre atrocităţile săvîrşite de conducerea Ucrainei.

Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi continuu un discurs care incită la ură
(art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare). În reportajele
difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se construieşte imaginea de duşman, agresor,
criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi
acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate că au scopuri paşnice.

Manipularea opiniei publice se efectuează nu doar în buletinele informative, ci şi în
cadrul emisiunilor: „Специальный Корреспондент” (difuzată la data de 12 martie 2015, ora
00:23:53, durata: 1 oră 32 min. 25 sec.), ”Вечер с Владимиром Соловьевым” (data de
difuzare: 13.03.2015, ora: 00:41:02, durata: 02:21:55).

În urma autosesizării Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi în temeiul
prevederilor art. 37 alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului, Direcţia monitorizare TV din
cadrul Consiliului Coordonator al Audiovizualului a efectuat monitorizarea programului
documentar „Крым. Путь на Родину” („Crimeea. Drumul spre Patrie”), difuzat de postul
„RTR Moldova”.

Rezultatele monitorizării au atestat că autorii filmului documentar „Крым. Путь на
Родину” („Crimeea. Drumul spre Patrie”), difuzat de postul „RTR Moldova” la data de 15
martie curent, ora 20:56:30, cu durata de 2 ore 24 minute şi 42 secunde, pretind că acesta
reprezintă o relatare cronologică de reconstituire a evenimentelor din anul 2014, la care au
participat mai mulţi actori politici: „Фильм о событиях 2014 года. В реконструкции
хроникальных сцен снимались реальные участники происходящего”. Filmul documentar
„Крым. Путь на Родину” („Crimeea. Drumul spre Patrie”) se încadrează în categoria
emisiuni/programe informativ-analitice întrucît abordează un subiect de actualitate, de impact
şi de importanţă majoră pentru populaţia din regiune.

Filmul este bazat pe un interviu amplu al preşedintelui Federaţiei Ruse, Vladimir Putin,
cu inserţii video, care conţin:

· imagini de arhivă filmate în timpul evenimentelor care au avut loc în Ucraina în
perioada februarie 2014 – martie 2015;

· imagini de ficţiune cu pretenţia de reconstituire documentară a unor evenimente
(autorii filmului afirmă că la filmări au participat protagoniştii evenimentelor reale);

· interviuri recente cu localnici din Crimeea;
· interviuri cu funcţionari şi oficiali din Crimeea (primarul oraşului, guvernatorul



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

122

regiunii, procurorul).
Prin conţinutul său, filmul documentar ”Крым. Путь на Родину” reprezintă un

instrument propagandistic de amploare, de manipulare a opiniei publice. Structura filmului
este bazată pe reconstituirea unor evenimente prin intermediul tertipurilor de montaj,
comentariilor şi formulărilor, etichetărilor agresive şi antistatale îndreptate împotriva
Ucrainei. Astfel, filmul în cauză reprezintă un atentat direct la integritatea statului ucrainean.
Iar pe fondul tabloului absolut negativ şi denigrator pe care este prezentată Ucraina, Rusia
este conturată ca un vector glorios şi pacificator, şi ca o forţă militară de temut.

4. În perioada de raport 09-15.03.2015, subiectele consacrate conflictului ucrainean
au fost realizate şi difuzate într-o tonalitate moderat agresivă. Subiectele difuzate de postul de
televiziune ”Ren Moldova” s-au axat, în general, pe denigrarea autorităţilor ucrainene,
acreditarea ideii că Uniunea Europeană şi SUA sînt interesate în escaladarea conflictului, iar
Rusia este prezentată ca unica parte promotoare a păcii. O deosebită intensitate şi agresivitate,
dar şi o durată mai mare, aceste mesaje le au în emisiunile informativ-analitice de format
documentar. Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi continuu un discurs care incită
la ură (art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare). În reportajele
difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se construieşte imaginea de duşman, agresor,
criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi
acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate că au scopuri paşnice.

5. În perioada de raport, analiza calitativă a serviciilor de programe „Rossia 24” din
09-15 aprilie 2015 a fost făcută în baza emisiei orelor prime-time serale.

Materialele s-au axat pe subiecte ce vizează situaţia din Ucraina, realizate tendenţios şi
unilateral, constituind propagandă atît prin modul de prezentare a materialelor, cît şi a
volumului acestora, prin difuzarea lor, 24 din 24 de ore, are loc manipularea opiniei publice
din Republica Moldova şi susţinerea informaţională a forţelor separatiste. Concomitent, sînt
denaturate poziţiile SUA şi Uniunea Europeană faţă de conflictul din Ucraina.

În buletinele de ştiri sînt propagate următoarele mesaje:
· Ucrainenii se înarmează şi se pregătesc de un nou război, numai reprezentanţii

autoproclamatelor republici depun eforturi pentru a menţine pacea;
· Soldaţii ucraineni şi armata ucraineană este responsabilă de distrugerile din zonele de

est şi de moartea oamenilor;
· Relatările despre potenţialul armatei ucrainene conţin comentarii ironice şi

dispreţuitoare, iar informaţiile despre militarii din regiunile separatiste şi din Crimeea conţin
calificative elogioase şi eroice;

· Kievul este acuzat de persecutarea minorităţilor naţionale, în special în Crimeea, iar
Federaţia Rusă este prezentată drept singurul promotor şi salvator al drepturilor omului;

· Declaraţiile izolate şi private cu caracter xenofob ale unor reprezentanţi ai curentelor
radicale sau ale unor persoane izolate sînt prezentate şi extrapolate asupra tuturor ucrainenilor
şi asupra poziţiei oficiale a Kievului, pe cînd Rusia este reprezentată frecvent prin discursuri
lungi şi ample luări de cuvînt ale preşedintelui Putin, ale ministrului de Externe şi ale altor
oficiali;

· Civilii, „populaţia paşnică” se teme de soldaţii ucraineni şi are toată încrederea şi
speranţa în forţele militare ale noilor republici populare;

· Cauza sărăciei şi a degradării economice este implicarea europenilor în afacerile
interne ale Ucrainei, iar poziţia Rusiei este prezentată drept singura salvare şi soluţie pentru



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

123

restabilirea economică;
· Mass-media din Ucraina şi Occident dezinformează, iar mass-media din Rusia

promovează adevărul şi vorbesc despre atrocităţile săvîrşite de conducerea Ucrainei.
Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi continuu un discurs care incită la ură

(art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare). În reportajele
difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se construieşte imaginea de duşman, agresor,
criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi
acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate că au scopuri paşnice.

Manipularea opiniei publice se efectuează nu doar în buletinele informative, ci şi în
cadrul altor emisiuni. Astfel, la 9 martie 2015, în temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. a)
din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a autosesizat referitor
la difuzarea de către postul de televiziune ”Rossia 24” a reportajului ”Меж двух огней”
(”Între două focuri”), difuzat în cadrul emisiunii ”Вести недели”.

Rezultatele monitorizării au atestat că ediţia de ştiri „Вести недели”, difuzată la 8
martie curent de postul TV moscovit ”Rossia 24”, a conţinut un subiect cu titlul „Меж двух
огней” (durata: 06 min. 10 sec.), care a avut drept subiect informaţional decizia autorităţilor
de la Kiev de a săpa un şanţ de apărare menit să separe teritoriul Ucrainei de cel al
Transnistriei vecine, pe de o parte, iar pe de altă parte, se propagă ideea potrivit căreia
Chişinăul ţine cursul ”sinucigaş” spre Europa.

În cadrul reportajului, imaginile cu zona neutră a hotarului dintre Ucraina şi regiunea
transnistreană sînt comentate tendenţios de către reporter: ”С наблюдательной вышки обзор
лучше, мешки с песком по углам – это снайперские пары, сбоку дымит полевая кухня, в
палатках ежедневно от пятидесяти до ста бойцов. Киев усилил погранзаставы
Нацгвардией для поднятия боевого духа в приграничных районах Одесской области.
Говорят, даже ездят микроавтобусы с громкоговорителями, и запугивают местных
Приднестровскими танками”.

Pe parcursul subiectului se afirmă că Transnistria, fiind de mai mulţi ani blocată
economic de Moldova, acum a primit o puternică lovitură şi din partea statului ucrainean,
drept sursă sînt prezentate declaraţiile Ninei Ştanski, ministrul afacerilor externe al
nerecunoscutei republici transnistrene, potrivit căreia Moldova şi Ucraina şi-au pus scopul să
aducă Transnistria la un colaps economic: ”Есть, конечно, большая угроза социально-
экономического коллапса. Позволю себе смело предположить, что, собственно, это и
есть сама цель тех, кто в Молдове и Украине координируют эту политику. Да, задача
сделать нас бедными, и, как это сейчас называется, договороспособными”.

În acelaşi reportaj, jurnalistul califică moldovenii drept agresori şi îi acuză că s-au
înarmat pentru a atenta la drepturile fundamentale ale populaţiei din regiunea transnistreană,
iar o problemă de factură istorică (cea a grafiei limbii moldoveneşti-române) este utilizată şi
prezentată de reporter, denaturînd faptele şi constatările ştiinţei („Тотальная румынизация
Кишинёва… исказила язык румынской грамматикой”), în formula ideologică de sorginte
istorico-stalinistă, pentru a victimiza populaţia din zonă. În acest context, sînt difuzate
secvenţe realizate la grădiniţa de copii „Buburuza”, unde copiilor moldoveni li se citesc cărţi
în grafie chirilică: „Книжек для детей, с аутентичной кириллицей, в Молдове уже не
найти. Тотальная румынизация Кишинёва ведь не ограничилась переходом на
латиницу, но и исказила язык румынской грамматикой. А Тирасполь всегда считал себя
трехъязычным. Русский, молдавский и украинский равноправны и государственны, за



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

124

это и сражались, отстаивая право написать в Конституции: „Молдавская
Приднестровская Республика – суверенное независимое государство” когда Молдавия
решила оружием доказать, что приднестровцы такого права не имеют”. De
asemenea, sînt difuzate, din arhivă, secvenţe din timpul războiului din Transnistria din 1992,
însoţite de comentariile reporterului: ”За несколько месяцев боёв здесь официально
погибли больше тысячи человек. Дальнейшее кровопролитие удалось остановить
только благодаря российским военным. Российские миротворцы и сегодня
обеспечивают здесь безопасность, словно живой щит разделяя молдавских и
приднестровских силовиков” (discurs care incită la ură – art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010
cu privire la libertatea de exprimare).

Astfel, prin: 1) promovarea ideologiei limbii ”moldoveneşti”, care ar fi persecutată şi
făcînd din limba română o sperietoare; 2) etichetarea Moldovei drept agresor, care nu respectă
drepturile omului; 3) prezentarea militarilor ruşi drept singura forţă purtătoare de pace, este
diseminat discursul de ură la adresa moldovenilor şi este susţinută escaladarea conflictului
transnistrean.

Pornind de la cele expuse, se atestă că reportajul ”Меж двух огней” (”Între două
focuri”), difuzat de postul de televiziune ”Rossia 24”, are un caracter propagandistic, prin care
este denigrată imaginea Republicii Moldov şi a Ucrainei, prezentîndu-le drept state ostile şi
războinice. Pe de o parte, Republica Moldova ţine cursul ”sinucigaş” spre Europa, iar pe de
altă parte, Ucraina îşi întăreşte forţele la hotar cu Transnistria, folosind mijloace de
autoapărare precum ”săparea unui şanţ”. De aceea, intervenţia armatei ruse în conflictul armat
de la Nistru este prezentată ca misiune pacificatoare ce continuă a fi necesară.

Ca urmare a demersului deputatului în Parlamentul Republicii Moldova, Gheorghe
Brega, parvenit în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului la data de 23.03.2015,
Consiliul Coordonator al Audiovizualului a efectuat monitorizarea subiectului cu titlul
”КРЫМ. ПУТЬ НА РОДИНУ”,  în  conformitate  cu  art.  37  alin.  (3)  lit.  c)  din  Codul
audiovizualului.

În opinia petiţionarului, conţinutul reportajului ”КРЫМ. ПУТЬ НА РОДИНУ”, difuzat
la data de 19 martie 2015 (ora de difuzare: 22:25:04, durata: 6 min. 11 sec.) de postul de
televiziune ”Rossia 24”, în cadrul ediţiei de ştiri „Вести”, are un caracter manipulator, prin
care au fost încălcate prevederile legislaţiei din domeniul audiovizualului. În cest context,
deputatul Gh. Brega solicită CCA investigarea acestui caz şi prezentarea informaţiei despre
măsurile întreprinse.

”КРЫМ. ПУТЬ НА РОДИНУ” este un subiect despre interzicerea accesului echipei
TV din Rusia pe teritoriul Republicii Moldova. Referitor la acest caz, prezentatorul vine cu
ideea că Moldovei nu-i dau pace ”laurii” Ucrainei, care este principalul producător al ştirilor
antiruseşti. De asemenea, acesta menţionează că, pe lîngă decizia părţii moldoveneşti de a
interzice accesul jurnaliştilor ruşi pe teritoriul Republicii Moldova, a urmat şi interzicerea
difuzării filmului „Крым. Путь на Родину” („Crimeea. Drumul spre Patrie”). Оn acest sens,
jurnalistul conchide urmгtoarele: ”Молдове похоже не дают покоя лавры Украины, как
главного производителя антироссийских новостей. Накануне из Кишинёва выдворили
корреспондента ГТРК. Одно это уже серьёзный шаг к внедрению украинских
принципов общения с прессой, но мало им. Фильм Андрея Кондрашова «Крым. Путь на
родину» запрещён, что ещё?... Скоро будут карать за ношение ”Георгиевских лент”, и
это не предположения, закон такой готовится. В общем, в молдавском правительстве



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

125

Украина отыскала-таки братьев по разуму, настоящих соратников по борьбе за
светлое Европейское будущее. Того, которого не жаждет население. 60% жителей
Молдовы, согласно опросам, сближения с ЕС не хотят. Но разве важно это, когда
четыре сотни миллионов евро Брюссель уже пообещал. За такой куш кого угодно
вышлют и что угодно запретят”.

În continuare, reporterul vine cu afirmaţii precum că interzicerea accesului echipei TV
din Rusia pe teritoriul Republicii Moldova s-a produs din lipsa actelor care ar confirma scopul
vizitei, însă, de fapt, din spusele acesteia, motivul ar fi reportajul despre Transnistria, difuzat
anterior şi care nu a fost pe placul autorităţilor din Moldova. În acest scop, sînt puse pe post
declaraţiile audio oferite aparent de un colaborator al poliţiei de frontieră de la Aeroportul din
Chişinău, fără a indica numele sau funcţia acestuia, care afirmă că interzicerea echipei de
filmare ar fi din cauza unui reportaj şi necoordonarea cu partea moldovenească.

Jurnalista mai anunţă că autorităţile moldoveneşti întocmesc liste cu persoane nedorite
pe teritoriul Republicii Moldova, printre care se regăsesc Andrei Kondraşov şi Dmitri
Kiseliov.

Dmitri Kiseliov, directorul general al agenţiei de ştiri ”Россия сегодня”, califică
acţiunile autorităţilor moldoveneşti drept ”o formă de autism de stat şi o încercare de a se
îngrădi de lumea exterioară”, recomandînd cu ironie că acestea din urmă ar trebui să facă un
tratament  medical.  La  rîndul  său,  Andrei  Kondraşov,  autorul  filmului  „Крым.  Путь на
Родину”, face următoarele afirmaţii: ”На мой взгляд, это очень несерьёзная акция. Дело
не в Кишинёве и дело не в Кондрашове, а дело в том, что так хочется быть поближе
ко всем взрослым странам, что они начинают, ну, с попрания европейских ценностей,
запрещают канал «Россия 24», не пускают наши съемочные группы к себе на
территорию. Наконец, они уже перешли на персональные санкции в отношении
конкретных журналистов. Понимают ли они, что это и есть то, за что не пустят в
Европу? По крайней мере, в старую Европу и раньше бы не пустили. Наверное,
понимают… но это ровно то, что понравится Вашингтону”.

Fortificarea poziţiei antiruse în Republica Moldova, în opinia jurnalistei, nu este una
întîmplătoare. Astfel, aceasta vorbeşte despre divizarea Republicii Moldova în două tabere:
pro-Europa şi pro-Rusia, ultima fiind în creştere, în special după alegerile parlamentare din 30
noiembrie 2014. Drept exemplu este adus Partidul Socialiştilor din Republica Moldova. În
acest sens, sînt puse pe post declaraţiile făcute prin telefon de către Igor Dodon, preşedintele
PSRM, care susţine: ”Несмотря на все попытки запретить Российский канал,
запретить приезд депутатов, на другие акции, которые происходят в последнее
время, несмотря на все эти попытки, Россия считается большинством граждан
Республики Молдова дружественным государством, и готовы проголосовать, ну,
более пятидесяти пяти процентов жителей Республики Молдова, за вступление в
Евразийский союз”.

Totodată, jurnalista este de părere că cea mai prorusă regiune din Republica Moldova
este Găgăuzia, unde în timpul apropiat se vor desfăşura alegerile electorale pentru funcţia de
başcan, iar principalul pretendent la funcţia dată este Irina Vlah, susţinută de PSRM, în scopul
apropierii cu Rusia.

Drept urmare, sînt difuzate declaraţiile Irinei Vlah, candidat independent la funcţia de
başcan al Găgăuziei: ”Мы знаем о том, что уже в парламенте появилась
законодательная инициатива. чтобы запретить вещание русских каналов здесь, в



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

126

Республике Молдова, то есть мы можем назвать это определённо геноцидом и я
считаю, что власти Молдовы должны остановиться и предоставить всем на основе
конституции возможность излагать свои мысли и доносить это до людей и внутри
Республики и за её пределами”.

Luînd în considerație cele expuse, se atestă că subiectul cu titlul ”КРЫМ. ПУТЬ НА
РОДИНУ” are un caracter tendenţios propagandistic, care are menirea de a manipula opinia
publică prin prezentarea unilaterală a situaţiei, instigînd la confruntare cetăţenii care
împărtăşesc opinii diferite.

Ca urmare a examinării Raportului cu privire la respectarea principiului echilibrului
social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii în cadrul emisiunilor informative ”Время”,
”Сегодня”, ”Вести”, ”Новости 24” şi ”Вести”, precum şi a altor programe şi emisiuni de
format informativ-analitic, transmise/retransmise din Federaţia Rusă de către posturile de
televiziune ”Prime”, ”TV 7”, ”RTR Moldova”, ”Ren Moldova” şi ”Rossia 24”, în baza
prevederilor Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, a Convenţiei pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, a Convenţiei europene privind
televiziunea transfrontalieră, a Legii nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de
exprimare, a Constituţiei Republicii Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a
aplicat amenzi posturilor TV pentru derogări repetate, iar retransmisia postului de televiziune
”Rossia 24” a fost sistată pe teritoriul Republicii Moldova.

De menţionat faptul că ofertele operatorilor de cablu din Republica Moldova conţin
circa 25-30 de posturi (în localităţile mici) şi oferte de circa 100-130 de posturi (în cazul
distribuitorilor de servicii mai mari). Totodată, ar trebui luat în calcul şi faptul că acest număr
creşte constant şi s-ar putea dubla, sau chiar tripla, datorită progresului vertiginos al
tehnologiilor comunicaţiilor electronice şi informaţionale. Astfel, cota penetrării posturilor
ruseşti în spaţiul informaţional din Republica Moldova este de 75-80%. Este de menţionat şi
faptul că postul de televiziune ”RTR Moldova” difuzează/retransmite buletinele de ştiri de la
postul ”Rossia 24”. Astfel, constatăm, cu regret, că informaţia nocivă diseminată de ”Rossia
24” nu lipseşte din spaţiul audiovizual al Republicii Moldova, prezenţa acesteia fiind doar
limitată cantitativ.

ИЗУЧЕНИЕ ПОВЕДЕНИЯ ЛЮДЕЙ В БРИТАНСКОЙ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ
ШКОЛЕ И ПРОБЛЕМЫ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ СТАТИСТИКИ В СПОРТЕ

Андрущишин Иосиф, Орехов Леонид,
Казахская академия спорта и туризма, г. Алматы, Казахстан

Караваева Елена,
Университет Нархоз, г. Алматы, Казахстан

Abstract. Description of scientific approaches is presented at studying of mental processes at people; reliability
concepts distinction and validity scientific result or the rating of definition of the role of independent
and dependent variables; application of concepts of importance in quantitative and qualitative
specifications of mental researches; decscription of formation of various microstatistics for research
of psychological problems.

Keywords: approach, reliability, validity, independent and dependent variables, importance, sample,
representativeness.


