
Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

113

laborator a campionului robot etc., toate aflate în total dezacord cu principiile Olimpismului.
Uniunea Europeană, în ansamblul ei, ca şi fiecare ţară membră în parte, consideră

sportul o parte a culturii şi civilizaţiei, acordând acestuia atenţia, importanţa şi susţinerea
necesară.

Referinţe bibliografice:
1. Alexandrescu H. Centenarul olimpismului românesc, Editura Vivaldi, Bucureşti, 2014.
2. COSR, 100 de ani de olimpism în Romania, Editura Monitorul Oficial, Bucureşti, 2014;
3. Goga I., Olimpiadele 1896 Atena-1972 Munchen, Editura Stadion, Bucureşti, 1972;
4. Jigau M. si colab, Timpul liber, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 2008;
5. Moţ D., Valorile olimpismului, Editura Brumar, 2013, Timişoara;
6. Schaller G. Jocurile Olimpice de la Atena, la Atena 1896-2004, Editura Curtea Veche Publishing şi

Gazeta Sporturilor, 2004;
7. www.usefs.md, Cursuri electronice, Teoria şi metodica culturii fizice, lectori Triboi, V., Braniste, G.

2014.

COMBATEREA RASISMULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Vicol Dragoş,
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport, Chişinău, Republica Moldova

Abstract. When reparting the issues in newws bulletins and in informative and analytic emissions broadcasted
from the Russian Federation the labelling are used in order to discredit and to show in a negative
connotations one of the sides of the conflicts. By means of texts and photos is manipulated and
misinformed the public about the events in the Ukraine through methods of montage trickings and
commentaries aiming to support informationally the separatist forces. There ale also promoted and
intensified different rumours. It is made use of defamatory and offensive words, the hatred towards
European and Euroatlantic values are thoroughly propagated

Keywords: news bulletin, informative and analytic emissions, labellings, discreditation, manipulation,
disinformation, public opinion, European values.

Scopul lucrării vizează atenţionarea şi combaterea flagelului referirii dicriminatorii la
originea etnică, naţionalitate, rasă, religie, sex etc. Îndeosebi, combaterea acestui flagel este
urmărită în cazul serviciilor de programe audiovizuale, pornind de la bunele practici ale
statelor Uniunii Europene.

Metodele aplicate vizează trecerea în revistă a celor mai frecvente derapaje
circumscrise referirii discriminatorii la originea etnică, naţionalitate, rasă, religie, sex etc. şi,
implicit, identificarea cauzalităţii şi metodelor ştiinţifico-practice de combatere şi eradicare a
acestui flagel deosebit de nociv pentru societate.

Codul audiovizualului instituie, prin art. 41 alin. (1) lit. d), obligativitatea Consiliului
Coordonator al Audiovizualului (în continuare CCA) de a asigura „protejarea demnităţii
umane”, aceasta fiind reglementată şi prin formula generală a art. 6 „Garantarea moralităţii
şi asigurarea protecţiei minorilor”, care prin alin. (1) stipulează: ”Radiodifuzorului îi este
interzisă difuzarea de programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de
rasă, religie, naţionalitate, sex”, iar alin. (2) prevede expres: „Este interzisă difuzarea de
programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, în special
programele care conţin pornografie, violenţă exagerată sau limbaj licenţios”. (Articolul 6)

Art. 2 din Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la libertatea de exprimare defineşte

http://www.usefs.md/


Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

114

noţiunea de discurs care incită la ură precum o formă de exprimare care provoacă, propagă,
promovează sau justifică ura rasială, xenofobia, antisemitismul sau alte forme de ură fondate
pe intoleranţă, iar art. 3 alin. (5) din aceeaşi Lege stabileşte ”garanţii privind libertatea de
exprimare care nu se extind asupra discursurilor care incită la ură sau la violenţă”.

Totodată, Convenţia Europeană cu privire la Televiziunea Transfrontalieră, Strasbourg,
5.V.1989 (ratificată de Republica Moldova prin Legea ”Pentru ratificarea Convenţiei
europene cu privire la televiziunea transfrontalieră” nr. 1555 din 19.12.2002, publicată în
Monitorul Oficial nr. 190 din 31.12.2002), ale cărei norme sînt obligatorii pentru
radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova, le incumbă acestora responsabilităţi
clare care vizează „respectul demnităţii fiinţei umane” la art.  7 alin.  (1): „Toate elementele
serviciilor de programe, prin prezentarea lor şi conţinutul lor, trebuie să respecte demnitatea
fiinţei umane şi drepturile fundamentale ale semenilor. În particular, ele nu trebuie: a) să fie
contrare bunelor maniere şi mai ales să conţină pornografie; b) să pună în valoare violenţa
nici să fie susceptibile de a incita la ura rasială”.

Codul de conduită al radiodifuzorilor (adoptat prin Decizia nr. 127 din 26.12.2007,
publicat la 01.02.2008 în Monitorul Oficial Nr. 21-24) prin art. 9, 12, 16, 17 stabileşte
normele ce urmează a fi respectate în prezentarea persoanelor aflate în situaţii de criză,
dificile, dilematice sau cu conotaţie negativă, pentru a nu aduce atingere drepturilor
fundamentale ale omului, iar art. 13 din acelaşi Cod prevede: ”Radiodifuzorii sînt datori să nu
discrimineze nici o persoană pe motive de rasă, etnie, religie, sex, vîrstă, orientare sexuală
ori dizabilităţi şi să nu instige la ură şi violenţă atunci cînd relatează fapte sau îşi exprimă
opiniile”.

În anul 2013, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a examinat două sesizări care
invocau lezarea demnităţii umane.

Astfel, la data de 18.09.2013, Consiliul de Presă a informat CCA despre plîngerea
depusă de Centrul de informaţii GENDERDOC-M împotriva postului de radio ”Jurnal FM” şi
a moderatorului Anatol Melnic referitor la încălcările admise în emisiunea ”X Te iubeşte”
din 29 iulie 2013, în care au fost semnalate mai multe abateri de la prevederile pct. 4.1, 4.2,
4.4 şi 4.15 din Codul deontologic al jurnalistului cu referire la obligaţia respectării dreptului la
viaţa privată şi demnitate, precum şi interdicţia discriminării persoanelor. În cadrul emisiunii,
a avut loc o discuţie telefonică între prezentator şi o persoană, care se presupune a fi de
orientare sexuală netradiţională. Este de precizat faptul că prezentatorul nu a informat din start
interlocutorul că este un dialog la radio, creînd impresia unei discuţii private, iar la final,
acesta a prezentat datele interlocutorului, menţionînd numele, prenumele, vîrsta şi strada din
oraşul în care acesta locuieşte, furnizînd, în acest mod, informaţii suficiente pentru a putea fi
identificată persoana dată şi prejudiciindu-i, în acest mod, dreptul la respectul vieţii private şi
de familie. De asemenea, la finalul emisiunii, prezentatorul i-a acordat interlocutorului unele
întrebări cu tentă discriminatorie. Prin Decizia CCA nr. 151 din 26.09.2013, postul de radio
„Jurnal FM” a fost avertizat public pentru derogări de la legislaţie.

La data de 22.11.2013, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o
sesizare din partea deputatului în Parlamentul Republicii Moldova, Ina Şupac, prin care îşi
exprima dezacordul faţă de declaraţiile făcute de invitaţii emisiunii ”Fabrika”, difuzată de
postul de televiziune ”Publika TV”. Dna Ina Şupac considera că ”acţiunile invitaţilor poartă
un caracter de manifestare a extremismului, iar ediţia acestei emisiuni promovează
activitatea extremistă”. În argumentarea sesizării sale, petiţionara invoca faptul că declaraţiile



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

115

făcute în cadrul acestei emisiuni cad sub incidenţa Legii privind contracararea activităţii
extremiste, a Legii cu privire la libertatea de exprimare şi a Legii cu privire la asigurarea
egalităţii. Analizînd cu atenţie fiecare enunţ din emisiune, membrii CCA nu au constatat nici
o replică sau afirmaţie care să confirme sau să fie pasibilă de a sugera acuzaţiile formulate în
sesizare, iar prin Decizia CCA nr. 194 din 10,12.2013, CCA a respins sesizarea dnei Ina
Şupac, ca fiind nefondată.

În anul 2014, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o petiţie de la
cetăţeanul Talgat Moşaev,  prin care a solicitat CCA să stabilească legalitatea acţiunilor
postului de televiziune ”Publika TV”, care, în opinia sa, la difuzarea subiectului din 29 mai
2014 din cadrul programului informativ de la orele 18:00 şi 19:00, a recurs la incitare la ură
pe considerente de religie şi lezarea demnităţii familiei sale. Monitorizările efectuate de CCA
au atestat că postul de televiziune ”Publika TV” a difuzat, la data de 29 mai 2014, subiectul cu
titlul ”Educaţia religioasă prin violenţă” (buletinul informativ în limba rusă – ora 18:00:56;
buletinul informativ în limba română – ora 19:01:26, ambele subiecte avînd durata de 2 min.
29 sec.), în care se relatează despre un caz de violenţă domestică asupra unei minore din satul
Răzeni, r-nul Ialoveni. Conform textului prezentatoarei, o fată de 14 ani dintr-o familie de
musulmani a fost crunt bătută de tatăl său şi închisă în casă pentru că a refuzat să se
conformeze unor canoane religioase impuse în familie. Fata nu a frecventat câteva zile şcoala,
iar profesorii au sesizat poliţia despre acest caz. În cadrul aceluiaşi subiect difuzat la ora
18:00, în limba rusă, sunt date comentarii suplimentare cu privire la familia de confesiune
musulmană. Astfel, reporterul susţine că această familie musulmană este cunoscută de toţi în
acest sat, iar locuitorii nu o singură dată au fost martori ai cruzimii capului acestei familii,
care este şi liderul Organizaţiei musulmane din localitate. În această ordine de idei, prin
difuzarea subiectului ”Educaţia religioasă prin violenţă”, postul de televiziune ”Publika TV” a
comis derogări de la prevederile art. 4 al Deciziei CCA nr. 99 din 19.07.2012, conform căruia:
”În cadrul serviciilor de programe audiovizuale este interzisă orice referire defavorabilă sau
discriminatorie la originea etnică, naţionalitatea, rasa ori religia copilului, precum şi la o
eventuală dizabilitate a acestuia”, şi de la prevederile Legii cu privire la protecţia copiilor
împotriva impactului negativ al informaţiei, şi anume art. 4 alin. (2) lit. c), conform căruia în
serviciile de programe radio şi televizate se interzice difuzarea informaţiei cu impact negativ
asupra copiilor, ce conţine: ”orice referire defavorabilă sau discriminatorie la originea
etnică, naţionalitatea, rasa ori religia unui copil, precum şi la dizabilitatea acestuia”. De
asemenea, postul de televiziune ”Publika TV” a comis derogări şi de la prevederile art. 13 din
Codul de conduită al radiofuzorilor, care prevede: ”Radiodifuzorii sînt datori să nu
discrimineze nici o persoană pe motive de rasă, etnie, religie, sex, vîrstă, orientare sexuală
ori dizabilităţi şi să nu instige la ură şi violenţă atunci cînd relatează fapte sau îşi exprimă
opiniile”.

În urma dezbaterilor publice din data de 25.07.2014, prin Decizia nr. 106, Consiliul
Coordonator al Audiovizualului a avertizat public întreprinderea ”General Media Group”
SRL, fondatoarea postului de televiziune ”Publika TV”, pentru transmisia serviciului de
programe cu încălcarea prevederilor art. 4 din Decizia CCA nr. 99 din 19.07.2012, art. 4 alin.
(2) lit. c) din Legea cu privire la protecţia copiilor împotriva impactului negativ al informaţiei,
art. 13 din Codul de conduită al radiodifuzorilor.

Ţinînd cont de faptul că anii 2014-2015 au fost ani electorali, una dintre sarcinile
Consiliului Coordonator al Audiovizualului a fost elaborarea şi adoptarea Concepţiei de



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

116

reflectare a campaniei electorale. Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale,
elaborat de CCA, a prevăzut expres interzicerea, în timpii de antenă oferiţi pentru dezbateri,
incitarea la ură sau discriminarea pe criterii de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare
sexuală, etnie; incitarea la război, ură interetnică sau separatism teritorial. Totodată,
Regulamentul în cauză a stabilit şi unele dispoziţii pentru realizatorii şi moderatorii
emisiunilor de dezbateri electorale, care aveau obligaţia: de a asigura echilibrul necesar
desfăşurării emisiunii; de a formula clar întrebările, evitînd abordarea tendenţioasă sau
părtinitoare; de a asigura menţinerea dezbaterii în tematica campaniei electorale; de a
interveni în cazul în care invitaţii încalcă prevederile legislaţiei în vigoare şi a
Regulamentului, în cazul în care aceştia nu se conformează solicitărilor moderatorului,
inclusiv prin închiderea microfoanelor acestora.

Respectarea principiului echilibrului social-politic, echidistanţei şi al obiectivităţii
în cadrul emisiunilor informative

Pe parcursul anului 2014, CCA a efectuat o monitorizare tematică cu privire la
respectarea pluralismului social-politic în cadrul buletinelor de ştiri la principalele posturi de
televiziune în perioada: 10 - 20 ianuarie 2014 şi două sesiuni de monitorizări ale serviciilor de
programe ale posturilor de televiziune, cu excepţia celor autohtone în vederea respectării
legislaţiei audiovizuale naţionale a Republicii Moldova în perioada: 18 – 24 aprilie 2014 şi 14
– 20 iulie 2014.

1. Conotaţia reflectării liderilor politici prezentaţi în cadrul buletinelor informative ale
posturilor de televiziune ”Moldova-1”, ”Prime”, ”2 Plus”, ”Publika TV”, ”N 4”, ”PRO TV
CHIŞINĂU”, ”TV 7” şi ”Canal 3” în perioada de raport a fost, în general, neutră, păstrîndu-se
echilibrul între reflectarea pozitivă şi cea negativă. Un decalaj mare în ceea ce priveşte
ponderea reprezentărilor pozitive/negative ale subiecţilor politici în cadrul emisiunilor de ştiri
a fost constatat la două posturi de televiziune: ”Accent TV” şi ”Jurnal TV”.

Luînd în considerare faptul că prezentarea ştirilor a avut o structură echilibrată, cu o
conotaţie, în general, neutră, a reflectării subiecţilor politici, iar derogările atestate au fost
nesemnificative, prin Decizia nr. 32 din 19 martie 2014, membrii CCA au aprobat Raportul
de monitorizare a serviciilor de programe informative ale posturilor de televiziune ”Moldova-
1”, ”Prime”, ”Canal 3”, ”2 Plus”, ”N 4”, ”Accent TV”, ”Publika TV”, ”TV 7”, „PRO TV
CHIŞINĂU” şi ”Jurnal TV” la capitolul respectării prevederilor art. 7 din Codul
audiovizualului. Concomitent, CCA a avertizat public întreprinderile ”Telesistem TV” SRL,
fondatoarea  postului  de  televiziune  ”Accent  TV”,  şi  ”ÎCS  ”Jurnal  de  Chişinău  Plus”  SRL,
fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru derogări de la prevederile art. 7 alin.
(4) lit. c) din Codul audiovizualului.

2. În anul 2014, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit
sesizarea dnei Ana Guţu, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, prin care roagă ca CCA
să solicite distribuitorilor de servicii radio şi posturi TV retransmise din Federaţia Rusă pe
teritoriul Republicii Moldova prin frecvenţe terestre sau eter, ca buletinele de ştiri şi
emisiunile de dezbateri politice produse în Federaţia Rusă şi distribuite pe teritoriul
Republicii Moldova să fie înlocuite cu alte emisiuni, de exemplu: ştiri europene, republicane
sau locale, emisiuni de muzică, enciclopedie sau divertisment.

Ca urmare a examinării circumstanţelor invocate în adresare, Consiliul Coordonator al
Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice a emisiunilor informativ-
analitice preluate de posturile de televiziune „Prime”, „TV 7”, „RTR Moldova”, „Ren



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

117

Moldova” şi „Rossia 24”, privind respectarea legislaţiei audiovizuale naţionale a Republicii
Moldova.

Conform prevederilor art. 37 alin. (1), art. 40 alin. (1) lit. a), b), d), art. 41 alin. (1) lit. a)
din Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 au fost monitorizate principalele
buletine informative ale posturilor de televiziune transmise din Federaţia Rusă: Prime
(“Время” – ora de difuzare 21:30); TV7 (“Сегодня” – ora de difuzare 18:00); RTR Moldova
(„Вести” – ora de difuzare 19:00); Ren Moldova (“Новости 24” – ora de difuzare 19:30);
„Rossia 24” (”Вести” – orele part-time serale 19:00-23:00).

Monitorizarea s-a desfăşurat în perioada 18-24 aprilie 2014.
În perioada de raport, posturile de televiziune ”Prime” (49 de subiecte), ”TV 7” (49 de

subiecte), ”Ren Moldova” (21 de subiecte), ”RTR Moldova” (94 de subiecte) şi ”Rossia 24”
(65 de subiecte) au difuzat 278 de materiale pe teme de politică internă şi externă, de relaţii
internaţionale, inclusiv conflictul militar din Ucraina.

Dintre toţi subiecţii politici prezenţi în cadrul buletinelor informative ale celor 5 posturi
de televiziune supuse monitorizării, în reflectarea diferendului din Ucraina şi a conflictului
ruso-ucrainean, ”Guvernul Ucrainei” a beneficiat de cea mai mare pondere de reflectare în
ştiri - 40,3%, fiind urmat de ”Adepţii Separatismului” – 18% şi ”Preşedintele Federaţiei
Ruse” – 15,8%.  ”Conducerea Federaţiei Ruse” a avut o pondere de 11,5% de reflectare în
cadrul buletinelor de ştiri difuzate în perioada de raport, fiind urmat de ”Statele Unite ale
Americii” şi ”Uniunea Europeană” cu 9,7% şi, respectiv, 4,3%.

Subiecţii politici: Guvernul Ucrainei şi SUA au fost prezentaţi într-o manieră vădit
negativă şi indirectă, iar Preşedintele Rusiei, V. Putin, şi Conducerea Federaţiei Ruse au fost
mediatizaţi, în general, neutru şi uşor pozitiv.

În relatarea subiectelor în cadrul buletinelor informative şi a emisiunilor informativ-
analitice transmise din Federaţia Rusă se atestă faptul că posturile de televiziune „Prime”,
„TV 7”, „Ren Moldova” şi, în special, „RTR Moldova” şi „Rossia 24” promovează şi
intensifică zvonuri neconfirmate, manipulează prin text şi imagini, utilizează etichetări pentru
a discredita şi a prezenta într-o conotaţie negativă una dintre părţile conflictului (Guvernul
Ucrainei), dezinformează şi manipulează opinia publică cu privire la evenimentele din
Ucraina prin tertipuri de comentariu şi de montaj în scopul susţinerii informaţionale a forţelor
separatiste.

Astfel, ca urmare a examinării Raportului de monitorizare a serviciilor de programe
informative transmise din Federaţia Rusă la posturile de televiziune „Prime”, „TV 7”, „RTR
Moldova”, „Ren Moldova” şi „Rossia 24”, a dezbaterilor publice din data de 04.07.2014, prin
Decizia nr. 94, CCA a aplicat sancțiuni posturilor TV pentru nerespectarea prevederilor
legale, iar distribuitorilor de servicii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova le-a fost impusă
sistarea retransmisiei postului de televiziune ”Rossia 24” pînă la data de 1 ianuarie 2015.

3. În cadrul şedinţei publice din 25 iulie 2014, prin Decizia nr. 105 (art. 3), Consiliul
Coordonator al Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice, în perioada 14-
20 iulie 2014, cu privire la respectarea principiului echilibrului social-politic, echidistanţei şi
obiectivităţii în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de televiziune ”Prime”, ”TV 7”,
”RTR Moldova” şi ”Ren Moldova” transmise din Federaţia Rusă.

În cadrul buletinelor informative ale celor 4 posturi de televiziune monitorizate,
”Guvernul Ucrainei” a beneficiat de cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 34,5%, fiind
urmat de ”Preşedintele Federaţiei Ruse” – cu 17,7%. ”Conducerea Federaţiei Ruse” şi



Congresul Ştiinţific Internaţional
„Sport. Olimpism. Sănătate”

Chişinău, USEFS, 2016

118

”Adepţii Separatismului” au avut un volum echilibrat de mediatizare de 15,3% şi, respectiv,
14,1%. ”Uniunea Europeană” a avut o pondere de 8.9% de reflectare în cadrul buletinelor de
ştiri difuzate în perioada de raport, iar ”Statele Unite ale Americii” – 9,3%.

În relatarea subiectelor în cadrul buletinelor informative şi al emisiunilor informativ-
analitice transmise din Federaţia Rusă se utilizează etichetări pentru a discredita şi a prezenta
într-o conotaţie negativă una dintre părţile conflictului (Guvernul Ucrainei), manipulează prin
text şi imagini, dezinformează opinia publică cu privire la evenimentele din Ucraina prin
tertipuri de montaj şi de comentariu în scopul susţinerii informaţionale a forţelor separatiste,
promovează şi intensifică zvonuri neconfirmate, face uz de cuvinte defăimătoare şi
ofensatoare la adresa forţelor armate ucrainene, propagă ura faţă de valorile europene şi
euroatlantice, promovează şi intensifică zvonuri neconfirmate.

Astfel, în cadrul dezbaterilor pe marginea raportului, membrii CCA au menţionat că
radiodifuzorii poartă  responsabilitate editorială pentru alcătuirea serviciilor de programe
destinate recepţionării de către public, iar posturile TV care au comis derogări de la
prevederile Codului audiovizualului la comunicarea audiovizuală cu conţinut informativ-
analitic au fost sancţionate. Aşadar, posturilor ”Prime”, „TV 7” şi „RTR Moldova” le-a fost
aplicată amendă maximă, iar „Ren Moldova” – suspendarea publicităţii pentru 72 de ore.

4. În cadrul şedinţei publice din 4 martie 2015, prin Decizia nr. 4/19 (pct. 1), Consiliul
Coordonator al Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice a emisiunilor
informativ-analitice, cu excepţia emisiunilor autohtone, ale posturilor de televiziune „Prime”,
„TV 7”, „RTR Moldova”, „Ren Moldova” şi „Rossia 24” la capitolul respectării legislaţiei
audiovizuale naţionale a Republicii Moldova, pe parcursul a 7 zile fiecare.

Rezultatele monitorizărilor efectuate au atestat că majoritatea subiectelor difuzate de
aceste posturi de televiziune au fost consacrate conflictului ucrainean şi au fost realizate într-o
tonalitate moderat agresivă. Subiectele difuzate de acestea s-au axat, în general, pe denigrarea
autorităţilor ucrainene, acreditarea ideii că Uniunea Europeană şi SUA sînt interesate în
escaladarea conflictului, iar Rusia este prezentată ca unica parte promotoare a păcii. O
deosebită intensitate şi agresivitate, dar şi o durată mai mare, aceste mesaje le au în emisiunile
informativ-analitice de format documentar. Prin aceste mesaje se promovează consecvent şi
continuu un discurs care incită la ură (art. 2, Legea nr. 64 din 23.04.2010 cu privire la
libertatea de exprimare). În reportajele difuzate în perioada de raport, părţii ucrainene i se
construieşte imaginea de duşman, agresor, criminal, războinic, responsabil de dezastre şi de
omorul oamenilor paşnici, iar violenţele şi acţiunile militare ale separatiştilor sînt prezentate
că au scopuri paşnice.

COMBATEREA DISCURSULUI DE URĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Vicol Dragoş,
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport, Chişinău, Republica Moldova

Abstract. By means of messages consistently and continuously is promoted hate speech, which incites the spirits
and worsens the climate of understand and interethnic harmony (Law no 64 from 23.04.2010
regarding the freedom of expression). In broadcasted reports the image of the enemy, aggression,
killer, warrior, responsible for disasters and killing the peaceful people is formed and the violence


